erdélyVERDA

Kifizetődött a céltudatos fejlesztés

Mindössze néhány, de lényegre törő változtatással tegyük még jobbá azt, ami már alapból is közel állt a kifogástalansághoz – valahogy így gondolhatták a tervezők a megjelenése után négy évvel sem elavult Clio felfrissítésére összehívott ötletbörzén.

renault-clio-facelift-pnt-21

Önmagát túlszárnyalva. Minden korábbi hibáját kiküszöbölték

A kivitelezés úgy történt meg, hogy a gyártósorokat szinte át sem kellett programozni az új karosszériaelemek előállításához. Aki ismeri a Cliót, rögtön látni fogja, mi az újdonság, aki pedig nem, annak eszébe sem jut, hogy a gyönyörű új Mégane, Kadjar és Talisman mellett ez már egy őszülő halántékú, mégis teljesen fiatalos generáció.

Új a régiben

Elsősorban a lökhárító formája tűnik fel: egyrészt igazodik az új márkaarculathoz, másrészt agresszívebb, sportosabb kinézetet biztosít a kisautónak. Eltűnt a lámpák közötti krómdíszek alá helyezett két ledes menetfénycsík, a légbeömlőket „újrarácsozták”, a ködlámpákat pedig kitolták a lökhárító széleire. Nem is kellett több. A fényszórók alakjához nem nyúltak, így azt, hogy könnyű legyen közúton a többi autónak a gép azonosítása, nem csak a hatalmas rombuszjelvény, hanem a „lámpaburák” alá épített ledsor formája biztosítja.

renault-clio-facelift-pnt-24

A tesztelt Intense-kivitelnél egyébként mindenféle hagyományos izzót száműztek. A farrészen kizárólag a lámpák mintázatához nyúltak – nem véletlenül, a hátsó rész volt és maradt a Clio egyik legnagyobb formai aduásza.

Ami volt és ami lett

Mint egyfajta „miniMégane”, a kisautó is vérpezsdítő belső környezettel kényeztet. Évekkel ezelőtt járt nálunk a 2012-es Clio IV, az akkor észlelt apró, többek között motort és nyomatékváltót érintő  kiforratlanságokat az évek alatt – és feltételezhetően a vásárlói visszajelzések miatt is – „lecsiszolták”, megoldották. A mostani próbaút alatt mindabból, ami akkor bosszúságot okozott, semmit sem találtam. A céltudatos fejlesztések kifizetődtek.

Összeállt részletek

Vegyük sorra: a másfél literes közös-nyomócsöves dízelt az elmúlt években az egyik legjobb aggregáttá gyúrták, a mostani generáció rugalmasságában, teljesítmény- és fordulatszám-tartományában is rengeteget javult. Az ötfokozatú sebességváltó „megtalálta a helyét”, és ez nem egy „kirívó kivétel”, a gyártó újabb típusainál rendre azt tapasztalom, hogy szinte tökéletes a felzárkózás a híresen precíz német ellenfelekhez.

renault-clio-facelift-pnt-29

Belül nem volt szükség a változtatásra

Talán a szubjektív megítélés dominált bennem akkor is, amikor úgy éreztem, javult az úttartás, jobban eltolódott a sportosság irányába, nagyobb sebességű kanyarvételt enged, és csak keresztbordákon dob egy-egy kisebbet. Először hiányoltam hátulról a tárcsafékeket – elöl azok, hátul még dobfékek dolgoznak –, majd többszöri szerpentinezés, gyakori, több intenzív fékezés után bebizonyosodott, hogy ekkora és ennyire „súlyos” (1 090 kilogramm) test mellé ez a rendszer maradéktalanul megfelel.

Élet öt liter alatt

Amiben kevés ellenfele akad, az kétségtelenül a menetteljesítményekhez párosuló üzemanyag-fogyasztás. A gázolajas rugalmasság magától értetődő, ezerötszáz alatti motorfordulattól megindul, könnyen pörög, nincs dízeles „nehézség”. Bevallom, nem kíméltük, ám hiába a magas tesztút-átlagsebesség, az üzemanyag-szintjelző alig-alig akart mozdulni.

renault-clio-facelift-pnt-33

A középkonzolon lévő héthüvelykes érintőkijelzőről előhívható R-Link rendszerben turkálva kiderült, 4,7 literes átlagot sikerült kihozni. Évekkel ezelőtt hiányoltuk a foghíjas motorpalettát, ma már bőven van, amiből válogatni. Az 1.2-es, 16 szelepes szívó benzinmotor mellett ott a kilencszáz köbcentis turbós benzines (90 LE), sőt a 120 lovas Tce is – utóbbi a legmagasabb, GT Line felszereltségi szinttel igazi élményautóvá teszi a Cliót. Dízelből három teljesítményszint érhető el (75, 90, illetve 110 lóerővel). Fontos megjegyezni, hogy a feláras Bose-hangrendszer elsőosztályú minőségű élményt nyújt.

clio-intens-tablazat

A felfrissült Clio alapára (Life 1.2 16V 75 LE) áfával 10 700 euró. Benzines vonalon 16050-at kóstál a csúcs, GT Line-felszereltség hatfokozatú automata sebességváltóval, míg a dízeleknél a „belépőszintért” (Life Energy dCi 75 LE) 12550 eurót kell fizetni. A másik véglet (GT Line Energy dCi 90 EDC – automata) 17050 euró.

A tesztautót a csíkszeredai MIDA – Renault, Dacia, Nissan márkaképviselet bocsátotta rendelkezésünkre (Brassói út 67., mida.ro).

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on November 22, 2016 by in Teszt and tagged , , , , , .
%d bloggers like this: