erdélyVERDA

Az állandó élmények autója

Kistestű ragadozó egy oroszlán erejével – talán ez a legtalálóbb körülírása a forró ferdehátúak mezőnyében tekintélyes tudással rendelkező sportos Corsának. Az első gázfröccsig csak sejteti, hogy káprázatos képességek birtokosa, aztán felülmúl minden elképzelést.

opel-corsa-gsi-gn-007

Ingerszegény városi kisautóból országúti vagány (Fotó: Gecse Noémi / Csíki Hírlap)

Amennyire ingerszegény az alap D-generációs Corsa, annyival vagányabb a tesztelt, néhány külső légterelővel, a hatalmas könnyűfém-felnikkel és kályhacső-méretű kipufogóval megvadított háromajtós GSi.

Ez a verzió azonos műszaki alapokra épül, mint a legsportosabb, OPC névvel illetett Corsák. Csak egy kicsit gyengébb, egy kicsit puhább a felfüggesztése, „lassabban” gyorsul, illetve kisebb a végsebessége. Ám a tesztautó mindössze külsőre GSi-kivitel, teljesítményében és úttartásában inkább OPC-szinten áll.

A dorombolástól az üvöltésig

A próbaútra vitt vörös Corsa távol áll a barkácsolt, csóró tuningautóktól. A gyári GSi-t – nagyon igényesen – gondolták tovább: az amúgy is feszes futóművet tovább keményítették, és az egyhatos turbós benzines 150 lóerején is „csavartak” egy picit.

opel-corsa-gsi-gn-003

Az alapjárati motorhang andalító, nincs szükség semmi zenére. A gázpedál reakciója késlekedés nélküli, a fordulatszám emelkedésével a dorombolás fokozatosan morgássá, majd mély üvöltéssé alakul. A fokozatok rövidek, annyira, hogy óránként hatvan kilométeres sebességnél már hatodik fokozatban is elgurul a tizenkét mázsás test – persze egy ilyen autónál száz alatt négyesbe váltani hülyeség.

Az észszerűség határán túl

Az erő csak az első kerekekre szabadul, de nincs hajtási befolyás, pedig a GSi őrületesen gyorsul. A kormányzás is iskolapélda, egy önkéntelen kézizom-rándulás is képes megváltoztatni az autó irányát. Hajtűkanyarokban alig egy felet fordul a kormánykerék – talán csak a Mitsubishi Lancer Evo 8-as tesztautónknak volt élvezetesebb az irányítása.

opel-corsa-gsi-gn-002

A középső sportpedál igazodik a teljesítményhez, a perforált tárcsákra szoruló fékpofák a gyorsulás bődületességéhez méltó lassulást eredményeznek. Igaz, nincs puha pedálkezelés, finom lábmozdulatokra számítógép vezérelte, „intelligensen” felépülő féknyomás. Itt oda kell lépni, keményen. Egy hosszabb, agresszív szerpentinezés után meg is fájdul az ember lába – de aligha fog emiatt bárki is panaszkodni.

A teljesítményhez párosuló kezelhetőség olyan kanyarsebességeket garantál, amit egy „normális” autóval messze az észszerűség hátárán túl esőnek ítélnénk. A fogyasztást nem említjük, elvégre ez nem egy közös-nyomócsöves törpedízel.

Ha tíz évvel ezelőtt kereszteződött volna utunk, valószínűleg heteken-hónapokon át spóroltam volna a tízóraipénzzel azért, hogy lottószelvényeket vásároljak, bízva az autó iránti erős sóvárgást megszüntető szerencsémben.

opel-corsa-gsi-gn-012

Mi tagadás, ma is irigyelem azt, akinek lehetősége adódik megvásárolni a vörös Corsát. Ez az autó fertőző, felelősségteljes családapák tartsák távol magukat tőle – akárcsak a lágy rugózásért és automata sebességváltós kocsikért rajongók.

Gyári adatok

1.6 16V GSi (1 598 cm3)

Teljesítmény

110 kW / 150 LE (5 000 motorfordulat/percnél)

Forgatónyomaték

210 Nm (1 850 motorfordulat/percnél)

Gyorsulás (0–100 km/óra)

8.1 mp

Végsebesség

210 km/óra

Fogyasztás (város / városon kívül / vegyes)

10.5 / 6.4 / 7.9 liter

Sebességváltó

hatfokozatú kézi

Hosszúság / Szélesség / Magasság

4 040 / 1 713 / 1 488 mm

Tengelytáv

2 511 mm

Csomagtér mérete

285 – 1 050 liter

Üzemanyagtartály

44 liter

Abroncsméret

215/45 R17

Saját tömeg / Megengedett össztömeg

1 203 / 1 703 kg

A tesztautót a csíkszeredai Csík Auto Land használtautó-kereskedés bocsátotta rendelkezésünkre.

csik_auto_land_logo00

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on March 27, 2017 by in Hírek, Teszt and tagged , , , .

Navigation

%d bloggers like this: